Druk druk druk - Reisverslag uit Palmerston North, Nieuw Zeeland van Marije Terpstra - WaarBenJij.nu Druk druk druk - Reisverslag uit Palmerston North, Nieuw Zeeland van Marije Terpstra - WaarBenJij.nu

Druk druk druk

Door: Marije

Blijf op de hoogte en volg Marije

16 November 2009 | Nieuw Zeeland, Palmerston North

Het weekend is hier weer voorbij en we zijn hier nu echt een week en een halve dag. Hoog tijd voor weer een verhaaltje dus ;)

Vrijdag zijn we met een aantal andere Nederlandse studenten naar een Bullriding rodeo geweest. Het was wel een beetje krapjes met z'n vijven in de auto, maar gelukkig was het vlakbij (Waipukurau is 'maar' anderhalf uur rijden dus dichtbij volgens de Kiwi's). En wat houdt zo'n bullriding nou in? Nou, eigenlijk komt het erop neer dat er 'cowboys' zijn en bulls oftewel stieren. Die cowboys gaan vervolgens op de stieren zitten en het is de bedoeling dat ze minstens 8 seconden blijven zitten. De stieren zijn het hier over het algemeen niet geheel mee eens dus die proberen de cowboys zo snel mogelijk van hun rug te krijgen. Dit resulteert uiteindelijk in 'sticky cowboys', vliegende cowboys en cowboys afgevoerd worden in de gereedstaande ambulance (dit laatste vooral als de stier besluit er nog een schepje bovenop te doen als de cowboy van z'n rug af is). Heel leuk ook om te zien hoe de cowoboys die het erg goed deden na die 8 seconden een manier moesten bedenken van die bokkende stier af weer veilig op de grond/buiten de arena te komen. Drie hoeraatjes voor de bullfighters trouwens (grondcowboys die voor de stieren sprongen om ze af te leiden van de gevallen cowboys), benieuwd hoelang de gemiddelde loopbaan van een bullfighter is....
De stieren leken er ook wel lol in te hebben, vooral de ervaren stieren gingen vaak helemaal uit hun dak als het deurtje van de ring openging om na het belsignaal van 8 seconden zo mak als een lammetje naar de uitgang te sjokken. Zowel de cowboys als de stieren kregen een score trouwens. Goede 'bucking bulls' zijn een beste business.

En wat hebben we nog meer gezien? The running of the sheep (schapen op loopband voor onderzoek naar effecten van training, voor filmpje zie foto-emmersite waarvan link ergens verderop). Een deel van Palmerston North, waaronder het (gratis!) museum met onder andere Maori kunst, een kruising park/bos met een best leuk hiketrailtje (als dat mooie gravelpad met trappen al een moeilijkheidsgraad 4 uit 5 krijgt dan mag de Kungsleden wel minstens een 9 scoren :S Ik vermoed dat level 1 zo'n rolpad als op het vliegveld is ofzo) en verder nogal wat regen en veel harde wind.
Oh ja, en kumara. Maar die hebben we ook gegeten. Een kumara is een soort zoete aardappel die hier blijkbaar veel gegeten wordt, makkelijk klaar te maken en best lekker! En drop met chocoladelaagje smaakt ook best aardig. En tangerino's (kruising mandarijn en sinaasappel) smaken ook best goed. En pure chocolade vullen met zachte karamel of mintcreme is ook een idee dat navolging verdient ! (En nu hou ik op met eten beschrijven dat zich aan de andere kant van de wereld bevindt en erg lekker is voordat een zeker iemand met een baard gillend gek wordt)

Vanochtend weer op tijd op de universiteit. Wij hadden ons mentaal voorbereidt op een dag computerwerk, maar blijkbaar had Chris (onze warrige theoretisch werk begeleider) al met Erica (onze praktisch werk begeleider) afgesproken dat we vandaag zouden beginnen met het 'Oxytoxineproject' dus stonden we vanochtend opeens in een veld met paarden die gescand en geschouwd moesten worden (beschrijving volgt later als ik een keer nog niet zoveel heb opgeschreven). Best leuk, wel waaierig, en rond twaalven kreeg ik wel trek. Maar rond enen waren we dan ook weer terug en na een lunch zochten we Chris weer op in de verwachting dat hij ons verder zou kunnen helpen met ons papieronderzoek. Dat ging ongeveer als volgt: 'klop klop' 'Ah there you are! Ready to go?' en voor we het wisten zaten we in een auto op weg naar een thoroughbredfokkerij waar een merrie stond die Chris misschien wel wou kopen. En toen we weer terug waren hebben we, even onderbroken door een lid van het Young Riders dressuurteam van Nieuw-Zeeland, toch echt nog even het onderzoek doorgepraat.

Morgen staat er 's ochtend weer wat merriewerk op het programma, en 's middags gaan we naar de racebaan (je moet er wat voor over hebben om het gevoel bij je onderzoek te krijgen he), dus verwacht binnekort maar weer wat foto's.
Over foto's gesproken, op http://s6.photobucket.com/albums/y232/DutchAngua/NIEUW%20ZEELAND/ staan meer foto's. Links in de balk staan 'Anne-Marie' en 'Marije', dus daar op klikken en er komt wel wat tevoorschijn denk ik. Kan zijn dat er een heleboel foto's op staan (geen idee wat Anne-Marie allemaal aan het uploaden is op het moment :P ) Als het goed is staan er ook een filmpje (of twee) van 'the running of the sheep' en een filmpje van de bullriding (toevallig net van die ene cowboy die redelijk gewond raakte toen de stier op een vrij gevoelige plaats ging staan, maar er is op het filmpje geen bloed te zien hoor ;) )

• 16 November 2009 - 03:58

Anne-Marie:

Hoi Mensjes,

Helaas staan nog niet de filmpjes alle foto's erop, internet is hier vandaag allemachtig traag. Woensdag misschien...

Leuk verhaaltje weer Marije!

• 16 November 2009 - 07:37

Janny:

Hoi hoi Marije,

Wat heb je leuke foto's gemaakt ;-)))

Maar zijn die paarden van jouw of van de uni in NZ???

Groetjes en nog heel veel plezier daar.

Janny

• 16 November 2009 - 20:47

Marja:

volgens mij had ik al een reactie gestuurd maar er staat nog niets op. Nog een poging.
    Leuk om de foto's te zien.
    Ik zei tegen heit dat onze conifeer dan nog lang niet klaar is met groeienmaar vlgs hem is die van ons een ander soort en is vast kleiner tegen de tijd dat je weer thuis bent.
    Kan de filmpjes niet vinden Ligt dat aan mij?
    soms ben ik wat digibetisch.
    Zal Anne wel vragen

groeten ui Aalsum.