Dat* - Reisverslag uit Palmerston North, Nieuw Zeeland van Marije Terpstra - WaarBenJij.nu Dat* - Reisverslag uit Palmerston North, Nieuw Zeeland van Marije Terpstra - WaarBenJij.nu

Dat*

Door: Marije

Blijf op de hoogte en volg Marije

11 November 2009 | Nieuw Zeeland, Palmerston North

*Hét antwoord op de vraag 'wat zetten we erboven?'

We zijn hier nu al drie hele dagen en een uur, en de meeste tijd hebben we slapend of in de universiteit doorgebracht. Over het slapen: wil best ondanks het beetje zachte bed, als je moe genoeg bent kun je immers zelfs naast rijdende goederentreinen slapen. Over de universiteit: vrij groot, veel mooie planten buiten, veel heuvels en dus beklimmingen en afdalingen als je van het ene gebouw naar het andere wilt, en een begeleider die erg Nieuw-Zeelandse tijden aanhoudt (dit houdt in dat je elkaar een half uur later ontmoet dan afgesproken). Tot nu toe zijn we vooral bezig met de fokkerij van Thoroughbred (renpaarden) en Standardbred (dravers, die hier vooral telgangen en dan pacers heten) te leren kennen en de weg te leren vinden in de bijbehorende databases, en dat is eerst best wel ingewikkeld. Het is de bedoeling dat we straks gaan bekijken of de fokkers van Thoroughbred en Standardbred paarden nu strenger merries selecteren dan een aantal jaren geleden, dus of ze eerder stoppen met een merrie als haar veulen niet goed genoeg presteren. Hoe we dat gaan aanpakken daar denken we dus nog even over na....

En wat hebben we verder allemaal gedaan? Random in bussen stappen in de hoop dat ze de goede kant uitgaan (nou ja, we vroegen of ze naar Fergusonstreet gingen, natuurlijk ook dom van ons om niet te vragen of ze dan eerst nog half Palmerston door zouden rijden), boodschappen doen (veel eten, raar eten, eten dat erom vraagt uitgeprobeerd te worden, net als de frisdranken met namen als pareao ofzo, en lekkere chocolade in heel veel interessante smaken), koken in prachtige gemeenschappelijke keuken (dus afwassen voor en na het eten) en daarna het eten opeten, een er discutabel uitziend Indonesisch gerecht van een medehostelbewoner proeven (best te eten) en fietsen kopen.
Fietsen kopen? Jazeker, voor $40 (nog geen 20euro) heb je hier dus een fiets. Je moet vervolgens wel een bijna even dure (verplichte) helm kopen maar het slot kost dan maar weer $2. Toen ik enigszins sceptisch naar de remmen keek werden deze meteen beter afgesteld, ach het zijn maar bergen, no worries eh?

Dus vanmiddag meteen maar de fietsen uitgeprobeerd. Erg leuk in een land waar alleen de Nederlanders die op bezoek zijn fietsen, iedereen links rijdt (zeer verstandig om die suggestie te volgen), er vrij veel bergen en heuvels zijn en de fietspaden bovendien bestaan uit een strook midden op de autoweg waar om de zoveel meter een fiets op gekalkt is die op sommige plaatsen bovendien nog een prachtig vrij-glad-als-nat-verflaag heeft (en ja, in het 'Land van de Grote Witte Wolken' regent het weleens). Een heerlijk relaxt fietstochtje dus. No worries.

Morgen weer op tijd naar de universiteit en weer verder worstelen met de gegevens van veulentjes die in 1998 verwekt zijn (onze huidige oefening om te kijken of het bedachte systeem werkt, korte conclusie: niet echt optimaal, maar we houden hoop). Hopen op mooi weer, rond Palmerston schijnen vaak wolken te hangen maar dinsdag was het erg zonnig, helaas stond daar vandaag een dag regen tegenover. Waarschijnlijk gaan we vrijdag met een andere Nederlandse studente (ja, ze zitten hier ook) naar de rodeo een eindje verderop. Dat is weer eens wat anders zullen we maar zeggen. Foto's volgen ook binnenkort, maar dan moeten we er eerst wat meer maken en die vervolgens op de universiteit uploaden want op de kamers betalen we per gigabyte voor het internet en dan gaat het wel erg snel.

Goodday!

P.S. Het is vandaag 11 november en dus komen er vanavond bij jullie kinderen aan de deur. Hier is het echter al kwart voor negen 's avonds en we hebben nog geen kind gezien, al het snoep voor ons!

• 11 November 2009 - 17:15

Janny:

Je hebt er wel weer iets leuks van gemaakt hoor Marije.

Ik wist niet dat je zo'n snoeperd was.

Groetjes janny

• 11 November 2009 - 18:47

Marja:

dat is haar ook niet aan te zien maar ze lust het wel.

ik heb er alle vertrouwen in dat het goed komt met het onderzoek, Gewoon rustig doorgaan en logisch denken dan komt het wel goed.
    en anders nemen jullie gewoon een weekje vakantie om straks met ons op pad te gaan.

Ook hier voor de verandering geen st maarten kinderen. Ik blijf dus ook met het snoep zitten en voor mij is het niet goed.
    ben benieuwd wat jullie van de rodeo vinden. Lijkt me heel apart maar je moet alles een keer mee maken ,is het niet?

Groeten van uit Aalsum

• 11 November 2009 - 19:01

Anne-Lieke:

En wel veel foto's maken hoor!!!

en ik zal er binnenkort ook wel wat maken.... en opsturen....

• 11 November 2009 - 21:35

Ytje:

Heey!

Wat een leuke verslagjes zeg! Super leuk om te lezen:D

Komt vast wel goed met je onderzoek, no worries;)

Veel plezier daar nog en ik zie je volgende reisverslag wel weer verschijnen.

Groetjes!

• 12 November 2009 - 16:42

Douwe:

Fietspaden midden op de autoweg? Hoe kom je daar dan weer vanaf? Wacht even, betere vraag: Hoe kom je er überhaupt veilig op?! En dan ook nog links fietsen. Houdt je scherp neem ik aan ;)

Leuk verslag!

Cheers,
    Douwe

• 13 November 2009 - 20:31

Marie-José:

Hey Marije zo te horen gaat het daar allemaal helemaal naar wens ;)...je moet maar gauw foto's opsturen! Ik had gehoord dat jullie verder de halve faculteit uit Utrecht al tegen gekomen zijn!? Oh ja ik heb nog steeds geen skype, maar ik ga het volgende week op mijn computer instaleren... Maarja hier is het verders best rustig. Ben nu bezig met de wco van KL en mijn stage verslagen. Probeer ook zo nu en dan met Martijn af te spreken, hij gaat iig volgende week vrijdag mee bowlen als we met de groep van het zwemmen gaan...

Maar in ieder geval, maak er een mooi weekend van en veel plezier bij de rodeo!

Groetjes en een knuffel uit Best!

• 15 November 2009 - 21:18

Anne-Lieke:

Supercoole foto's

En de conifeer en de boom zijn maar klein hoor!!

:P