Bijna naar ver weg - Reisverslag uit Aalsum, Nederland van Marije Terpstra - WaarBenJij.nu Bijna naar ver weg - Reisverslag uit Aalsum, Nederland van Marije Terpstra - WaarBenJij.nu

Bijna naar ver weg

Door: Marije

Blijf op de hoogte en volg Marije

27 Oktober 2009 | Nederland, Aalsum

Daar zit ik dan, naast de houtkachel, laptop op tafel, kat op schoot, kopje thee en Sinterklaassnoep erbij. En straks....Nieuw-Zeeland! Niet te verwarren met Zeeland (hoewel dat natuurlijk ook best ver weg is vanuit Friesland gezien).
Iedereen die een dergelijke reis heeft gemaakt weet hoeveel dingen er opeens blijken te zijn die voorbereidt en gedaan moeten worden. Voor de rest een korte samenvatting: niet alleen officiële dingen, zoals onderzoeksvoorstel goed laten keuren, ticket en hostel boeken en visum aanvragen, maar ook 'simpele' dingen zoals laptop en camera regelen, bedenken wat voor spullen je verder allemaal mee moet nemen (kleding is ook best handig, zelfs in de zomer) en, ahum, kamer opruimen. Dat laatste moet op het moment van schrijven/typen eigenlijk nog steeds gebeuren trouwens....maar ik heb nog een week en een paar dagen! (sprak zij vol naïef optimisme, te danken aan een zekere niet-nader-te-noemen-persoon met een baard die van wandelen houdt)

Nieuw-Zeeland he? En wat ga je daar dan doen? Nou...."Profiling the reproductive life of the new Zealand Thoroughbred broodmare and suppression of Oestrus with Oxytocin", oftewel het in kaart brengen van het reproductieve leven van Thoroughbred fokmerries en onderzoeken of oxytocine helpt bij het onderdrukken van oestrusgerelateerd probleemgedrag bij sportmerries.
En wát ga je dan doen? Nou....uitzoeken hoe het het leven van thoroughbred fokmerries eruit ziet en dan vooral kijken hoe de merrieselectie is als er nakomelingen op de baan zijn. En kijken of het hormoon oxytocine lastig gedrag tijdens de hengstigheid kan tegengaan.
En wat ga je dan dóen? Nou....ongeveer 20 uur per week de papieren in en ongeveer 20 uur per week praktisch bezig met merries opvoelen, scannen, bloed prikken en stofjes inspuiten. En nog iets met veulens en nageboortes wegen.
Zodra ik zelf ook weet hoe het daar allemaal werkt volgt er een duidelijker beschrijving!

Ga je dan alleen maar de universiteit van binnen zien? Nee, ik wil de buitenkant ook zien. En wat mee van het land ook wel eigenlijk. Daarom hebben we (natuurlijk is er plaats voor twee! allebei een ander ras, paarden genoeg) ook een paar weken reistijd extra ingepland. We zijn er toch nietwaar? Je schijnt ook erg mooi te kunnen wandelen daar....(dus Anne-Marie, wat zullen we eerst doen: 80km in 18uur of liever 110km in drie dagen, kunnen we ook nog mooi wat bergjes mee pakken)

Dus, nu eerst wel weer genoeg over die wel erg snel dichtbij komende verre reis waar eigenlijk nog wel wat dingen voor geregeld moeten worden. Ik ga de beestjes eten geven.

P.S. Eigenlijk mag ik dit tegenwoordig ondertekenen met drs. Terpstra. Met genoegen zullen we maar zeggen. Maar jullie mogen ook Marije zeggen ;)

• 28 Oktober 2009 - 21:09

Janny:

Hallo Marije of moet ik drs Terpstra zegggen ;-))). In indergeval wensen Henry, Jaap-Jan en ondergetekende jullie een hele fijne tijd toe in Nieuw-Zeeland en dat jullie maar veel kunnen nieuwe dingen mogen ontdekken.

Ps mishandel de paardjes niet te veel en zullen jullie wel goed eten ??? hahaha.

Groetjes een heel veel dikke knuffels vanuit 't oogevene

• 28 Oktober 2009 - 22:02

Atsje:

Nou Drs. Terpstra, veel succes dan maar zou ik zeggen! Super allemaal (inclusief het Sinterklaassnoep...)! Wel mooi veel foto's maken hoor, wil wel wat zien! Veel succes toegewenst!

Groetjes, Atsje
    (P.s.: en je hebt nog genoeg tijd voor alles hoor, je kunt heel veel doen in een paar dagen; en anders wel wanneer je terug komt!)

• 29 Oktober 2009 - 13:30

Douwe:

Hey hoi Marije,

Gaat zo door. Met naïef optimisme kom je overal! We zijn ermee in Abisko gekomen of all places. Nee serieus, heel veel plezier aldaar. Lijkt me een prachtig land. West en Noord-Europees, maar minder dicht bevolkt met nog echte stukken wildernis. Zo werd het tenminste omschreven door de verfilmers van Lord of the Rings.

Good luck packing,
    Baardmans

• 01 November 2009 - 14:33

Oma En Opa V.d Veen:

Hallo Marije !!!
    Wij wensen jullie een heel fijne tijd toe in New-Zealand.En een behouden thuiskomst En hou je taai met zn beiden.We denken aan jullie!!O+O.van der Veen.

• 01 November 2009 - 18:54

Ytje:

Heey Marije!

Super leuk verslagje, ben benieuwd wat je daar allemaal gaat meemaken! Ik wens je heel veel plezier en ik zal je blog wat in de gaten houden:D

Groetjes van Ytje.

• 04 November 2009 - 07:57

Melanie:

hey (drs ;) Marije,

Leuk dat je een site bij gaat houden! Vast ook heel fijn voor jezelf om later terug te kunnen lezen wat je allemaal hebt meegemaakt. Heel veel succes nog met de laatste dingetjes die geregeld moeten worden en veel plezier alvast!

groetjes melanie

Fam A. Haar.

• 07 November 2009 - 19:32

Evy:

Hoi hoi,

Zijn jullie er al? Niet te veel jet lag hoop ik :)
    Ben al benieuwd naar het resultaat van je onderzoekstage. Het onderwerp vind ik zelf zeer interessant. Goed gekozen!

Groetjes uit NL